Har du oplevet problemer med betaling i webshoppen? Og har du set, at dit papir-NemID er udgået?

Hvis ja, så kommer her en lille - og forhåbentlig overskuelig - forklaring på hvorfor, samt en guide til, hvad du kan gøre allernederst.

De nye regler for internethandel og hvad det handler om:

Der er kommet nye regler for internethandel, som skal gøre det mere sikkert for både dig som kunde at handle på nettet og for os som webshopejere at drive en webshop.

De nye regler betyder, at du skal validere dit køb med en to-faktor-godkendelse, når du handler for mere end 225 kr.

 Det kan du gøre på to måder:

  • Med MobilePay Online, som er MobilePays nye nøgleapp på mobilen eller 
  • Med dit NemID

Desværre er der lige nu lidt problemer med begge metoder - og nogle gange vil du blive bedt om også at validere et køb med NemId, når du er inde i MobilePay.

Det skyldes kun tekniske problemer, dels med MobilePay og dels pga din bank, som også har været pressede med at få de nye regler og krav til at spille sammen. 

Men det er altså ikke et faresignal, at NemId kommer frem oftere end før, men tværtimod en god ting, når du handler på nettet.

Tjekliste til betaling i webshoppen – hvad kan du selv gøre?

  • Hvilken browser bruger du? Prøv evt. at bruge en anden browser.
  • Er kortet tilmeldt NemID? Man kan tilmelde sit kort her
  • Hvilken fejl fik du? Hvis det er en ”unknown error” kan det være fordi Nets har en lille teknisk fejl. I dette tilfælde henviser til, at du prøver igen.
  • De skal benytte nøgleapp’en eller NemID nøgleviser fremover – dvs. papirkortet er udgået og ikke virker.
  • Hvis intet virker, så tag kontakt til os, og vi finder en løsning -

Læs mere om digital sikkerhed her.