Handelsbetingelser
Velkommen til GARNA
GARNA ApS
Søndergade 25, st
5970 Ærøskøbing
TLF: +45 2594 4425
EMAIL: velkommen@garna.dk
CVR: 39349027
GARNA butikken finder du i butikken ISLAND LIVING
Torvet 11
5970 Ærøskøbing
GARNA er et skønt og blødt univers fyldt med lækkert garn i 100% naturlige materialer, opskrifter og dejligt strikketilbehør, som både kan købes i webshoppen og i vores hyggelige butik.
Du finder vores fysiske lokation her.
NÅR DU HANDLER PÅ GARNA.DK ELLER GARNA.DE
Ved handel på GARNA.DK eller GARNA.DE accepterer du automatisk nedenstående betingelser. Vi anbefaler derfor, at du læser betingelserne igennem, før du handler.
Hvis du har forespørgsler til produkter eller har lyst til at besøge vores butik på Ærø udenfor normal åbningstid, er du velkommen til at sende os en mail på velkommen@garna.dk.
Vi svarer dig enten på mail eller ved at ringe til dig – vi bestræber os på at svare inden for tre arbejdsdage.
BETALING
Alle priser er prissat i danske kroner (DKK) og er inkl. moms. På www.garna.de er priserne omregnet til (EUR).
Beløbet hæves først på dit kort, når varerne afsendes fra GARNA.
Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.
Følgende online betalingsmetoder kan anvendes på GARNA.DK:
- Dankort
- Visa
- Mastercard
- Mobilepay
- Paypal
Der tages ikke gebyr ved betaling.
Reservation af beløb
Betaler du med et internationalt betalingskort, reserveres beløbet med det samme. Pengene reserveres på dit kort eller konto indtil:
1) Vi trækker beløbet, når vi sender varen, eller
2) pengene frigives ifølge aftale med din kortudsteder.
Du kan læse mere om reglerne for dit specifikke kort hos din kortudsteder.
Vi forbeholder os retten til at ændre priserne uden varsel. Dette vil dog aldrig ske, efter et køb er gennemført.
SIKKERHED
GARNA bruger SSL-protokol, som krypterer alle oplysninger. Dette sikrer dig og dine data. Al data er således sikker hos os og kan ikke læses af andre udefrakommende.
FRAGT
Til Danmark:
Du vælger selv leveringsmetoden, hvor også prisen vil fremgå. Af forsikringsmæssige årsager sender vi alt som pakker, og du vil altid modtage et tracking nr. så du kan følge din pakke.
Vi leverer med GLS og PostNord og der er også mulighed for afhentning i butikken på Ærø.
Bemærk: fri fragt opnås kun ved køb af fysiske produkter – opskrifter, der sendes som PDF til din mail vil ikke indgå i beløbet, der giver fri fragt.
Fragtpriser til Danmark
- Pakkeshop – 59 Dkk - Fri fragt over 499 Dkk
- Omdeling til privat – 79 Dkk - Fri fragt over 699 Dkk
Til øvrige lande:
Vi har fri fragt til følgende lande - se fragtpriser og fri fragt-grænsen nedenfor. Fri fragt-grænsen er forskellige og fastsat efter fragtprisen for det enkelte land.
Bemærk: fri fragt opnås kun ved køb af fysiske produkter – opskrifter, der sendes som PDF til din mail vil ikke indgå i beløbet, der giver fri fragt.
Sverige
- Parcel locker – fragtpris 100 Dkk – Fri fragt over 900 Dkk
- Home – fragtpris 150 Dkk – Fri fragt over 1400 Dkk
Belgien, Holland, Luxembourg, Polen, Tyskland
- Service point – fragtpris 10 Euro – Fri fragt over 85 Euro
- Home – fragtpris 12 Euro – Fri fragt over 100 Euro
Frankrig, Italien, Portugal, Spanien, Østrig, Tjekkiet
- Home – fragtpris 28 Euro – Fri fragt over 250 Euro
Færøerne, Grønland, Island, Norge, Schweiz - Home – fragtpris 450 Dkk - Frifragt over 3500 Dkk.
- For lande uden for EU afholder kunden selv fortoldning og moms i eget land.
LEVERING:
Når du har afgivet din ordre, modtager du en e-mail, som bekræfter, at din ordre er registreret i vores system. Vi bestræber os på at få din pakke afsted hurtigst muligt. Hvis varen er på lager betyder det, at den typiske leveringstid vil være 1-3 dage fra vores webshoplager.
Ordrer modtaget inden klokken 10.00 vil, såfremt det er muligt, blive afsendt samme dag.
Såfremt der er forsinkelse på din ordre eller der opstår problemer med leverancen, kontakter vi dig via mail eller telefon.
Levering til udlandet:
Hos GARNA.DK er vi glade for at kunne tilbyde levering til alle lande indenfor EU.
Ved levering til udlandet kan der være yderligere 2 dages leveringstid. Den danske moms er indregnet i den oplyste pris, og momsen vil blive refunderet efter betaling, hvis det drejer sig om et land uden for EU.
Ved lande uden for EU betaler GARNA.DK for fortoldning ud af landet. Kunden betaler told og fortoldning i modtagerlandet.
FORTRYDELSE OG RETURNERING
Det skal være nemt at handle hos GARNA.DK
At mærke garnet og se farverne er ikke en mulighed på samme måde som i en fysisk butik. Derfor skal det være let at returnere i tilfælde af, at du ønsker det.
Du har ret til at fortryde din handel uden begrundelse, men vi vil meget gerne høre årsagen, så vi kan bruge det til forbedringer.
Udvidet retur og fortrydelsesretten gælder i 6 måneder, fra den dag du modtager din ordre.
Hvordan fortryder du din handel?
For at gøre fortrydelsesretten gældende skal du meddele GARNA din beslutning om fortrydelse. Dette kan gøres via mail til velkommen@garna.dk. Du kan også benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i betingelserne.
Derefter har du 14 dage til at returnere varen. For at lette ekspeditionen bedes du vedlægge en kopi af ordrebekræftelsen eller anden dokumentation for dit køb.
Varen bør være forsvarligt pakket ind, og vi anbefaler at sende den som pakke, således at den er forsikret, til vi modtager pakken. Du har ansvaret for pakken, til vi har modtaget den, gem derfor kvitteringen samt eventuelt track and trace nummer.
Efter modtagelse af varen behandler vi sagen hurtigst muligt.
Varens stand, når du sender den retur (ved fortrydelse inden for de første 14 dage fra modtagelse)
Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.
Varens stand, når du sender den retur (ved fortrydelse efter for de første 14 dage fra modtagelse)
Ønsker du at fortryde senere end 14 dage fra du har modtaget varen, skal varen være i ubrugt stand, hvilket vil sige, at emballage og mængden af garn skal svare til det, du modtog i første omgang. Samtidig må det ikke været påvirket af lys eller lugte, såsom røg.
Bemærk: Vi modtager ikke pakker pr. efterkrav eller pakke uden omdeling.
Fortrydelse af en del af købet
Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre.
Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.
Returlabel via vores returportal
Du har mulighed for at bestille en returlabel via vores returportal her
Ved brug af vores returportal, fratrækkes 39 Dkk / 6 Euro fra det beløb, som du får refunderet.
GARNA ApS
Søndergade 25, st
5970 Ærøskøbing
Tilbagebetaling
Hvis du ønsker at benytte dig af din fortrydelsesret, tilbagebetaler vi alle betalinger modtaget fra dig i forbindelse med handlen. Derimod skal du selv betale portoen for at returnere varen til GARNA. Hvis du har benyttet dig af vores returportal, fratrækker vi 39 Dkk / 6 Euro fra det beløb, som du får refunderet.
Vi refunderer betalinger, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, med mindre du sender os dokumentation for at have returneret den.
Beløbet vil blive overført til samme betalingsmiddel, som du brugte til betaling af købet.
Ingen fortrydelsesret
Disse aftaler kan ikke fortrydes:
Levering af digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium, hvis
a) leveringen af det digitale indhold ikke sker mod betaling eller
b) udførelsen er påbegyndt med dit forudgående udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at du dermed mister sin fortrydelsesret, når vi har givet en bekræftelse på varigt medium.
Ikke afhentede pakker
Det sker, at man kan glemme at hente sin pakke. I det tilfælde, at pakken kommer retur til os, kontakter vi dig og spørger, om du ønsker den sendt afsted igen. Ønskes det, koster det en ny fragt, som sendes til butikkens MobilePay 47517 eller via bankoverførsel.
Ønskes pakken ikke sendt afsted igen, refunderes beløbet for varerne. De reelle retur-omkostninger fra fragtfirmaet vil blive fratrukket beløbet, hvis du ikke henter din pakke.
REKLAMATION
Dit køb er omfattet af købeloven, som giver dig 2 års reklamationsret omfattende fabrikations- og materialefejl, der konstateres ved varens normale anvendelse. Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.
Reklamationen skal meldes til GARNA i rimelig tid efter varens modtagelse. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Reklamationen frafalder hvis fejlen skyldes forkert eller ualmindeligt betjening af produktet.
Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk også at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger. Du kan også benytte dig af vores Fragtlabel som kan bestilles via vores returportal her
Hvad gør jeg ved en reklamation?
Giv hurtigst muligt besked til os, efter at fejlen er opdaget. Dette kan ske via mail til velkommen@garna.dk.
For at lette ekspeditionen bedes du vedhæfte en kopi af ordrebekræftelsen eller anden dokumentation for dit køb.
Varen bør være forsvarligt pakket ind, og vi anbefaler at sende den som pakke, således at den er forsikret, til vi modtager pakken. Ansvaret for pakken ligger hos kunden, indtil pakken er modtaget, hvorfor det er vigtigt at få kvittering og track and trace nummer på afsendelsen.
Reklamationsvarer skal sendes til:
GARNA ApS
Søndergade 25, st
5970 Ærøskøbing
Fragtlabel kan bestilles via vores returportal her
KLAGEADGANG
Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte kundeservice på velkommen@garna.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen for Nævnenes Hus.
For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 Dkk og højst 100.000 Dkk For klager over tøj og sko skal prisen dog have været mindst 720 Dkk. Det koster et gebyr at få klagen behandlet.
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr
PERSONDATAPOLITIK (Dine personlige oplysninger)
Kunde- og privatlivspolitik
For at du kan handle online på GARNA.DK, skal følgende personlige oplysninger oplyses:
- Navn
- Adresse
- Telefonnummer
Vi bruger ovenstående registrering af dine personoplysninger, for at kunne levere til dig. Oplysningerne registreres hos GARNA ApS i vores webshop - Shopify og vores økonomisystem - E-conomic.
Vi samarbejder herudover med en række andre virksomheder, som opbevarer og behandler data. Virksomhederne behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke bruge dem til egne formål.
Du har altid ret til at få indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter Persondataloven og henvendelse i forbindelse med dette rettes til velkommen@garna.dk.
Den dataansvarlige hos GARNA er Birgitte Pedersen.
COOKIES
På GARNA.DK anvendes cookies med det formål at optimere hjemmesiden og dets funktionalitet, og dermed gøre besøget så nemt som muligt for kunden. Det er til enhver tid muligt at slette cookies fra computeren.
Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Standardfortrydelsesformular
(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)
Til:
GARNA
Søndergade 25, st
5970 Ærøskøbing
velkommen@garna.dk
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min købsaftale om følgende varer/tjenesteydelser:
___________________________________________________________________
Bestilt den: _______________________________ Modtaget den: ____________
Forbrugerens navn: ___________________________________________________________________
Forbrugerens adresse: ___________________________________________________________________
Forbrugerens underskrift: _____________________________ Dato: ____________
(kun hvis formularens indhold meddeles på papir)
Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 22.07.2025